In de zomer van 2017 waren we op pad in Scandinavië en de Baltische landen. De heenreis liep via Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland, dan Estland, Letland en Litouwen en de terugreis via Polen en Duitsland. Dit zijn de etappes:

• Westerstede
    De eerste dag van wat een rondtocht moet worden waarbij we in elk geval een bezoek brengen aan de Baltische staten, Polen, Duitsland, Finland, Zweden en Denemarken. Halverwege zullen we Martijn en Patricia ontmoeten in een van de Baltische staten, waarschijnlijk in Letland, Riga. Uiteindelijk hebben we uit de vrijwel gelijkwaardige mogelijkheden tussen linksom of… Lees meer: Westerstede
  • Føvling
    Met onze keuze voor Westerstede hebben we ons goed gepositioneerd om via Nedersaksen en de noordkant van Duitsland, tegen de Duitse wadden aan, de toegang naar Denemarken te vinden. Zo omzeilen we grote drukte rond Bremen en Hamburg. Het begin van de route is over lokale wegen, dat wel, het is inderdaad heerlijk rustig. We… Lees meer: Føvling
    Hoewel er in de omgeving niets te beleven is blijven we een tweede dag op deze camping, middenin het Deense landschap. We maken een korte wandeling rond het meertje dat bij de camping hoort — eigenlijk zijn het meer visvijvers, maar er zwemmen ook vele eenden-families met jonge pielen rond. Op een eilandje zit een… Lees meer: Føvling
  • Röstånga
    We rijden naar Zweden — over autowegen, maar wat voor wegen! We doen alle bruggen tussen Denemarken en Zweden. Ze zijn schitterend, maar de prijs voor de “overtocht” mag er ook zijn: een keer 98 euro en een keer 112 euro. Met mooi weer ziet het er zo uit… … maar vandaag regent het. Met… Lees meer: Röstånga
  • Orrefors
    Op weg naar Stockholm (en noordelijker) voor de overtocht naar Finland gaan we naar het gebied dat bekend staat om zijn glasindustrie en de vele nog actieve glasblazerijen. Die zijn in dit gebied vanwege de overvloedige aanwezigheid van hout om te stoken en water om te koelen. Over het algemeen wordt Kosta aangeduid als de… Lees meer: Orrefors
    In de ochtend is het erg buiig, met stevige regen zo nu en dan. In de loop van de middag klaart het op, we fietsen naar Orrefors zelf — om precies te zijn “Orrefors park”. Het is een park, met soms een typisch Zweeds huis, waterpartijen en wandelpaden. Hier en daar komen we een glazen… Lees meer: Orrefors
  • Valdemarsvik
    Via Kalmar rijden we langs de oostkust naar Valdemarsvik in Östergötland. We rijden langs uitgestrekte graanvelden, een afwisseling van het gangbare bomen, bomen, meertje, bomen, bomen, meertje, … Onze stop in Kalmar is het meest interessante deel van de dag. Kalmar heeft een oude geschiedenis, het ook nu nog imposante Slott dateert van 1200. In… Lees meer: Valdemarsvik
    Met prachtig weer en een prachtig uitzicht blijven we een dag in Valdemarsvik staan. We lopen van de camperplaats naar het dorp, zo’n half uur. Valdemarsvik heeft maar 2.700 inwoners, maar toch is het er levendig. Er is nogal wat horeca. We drinken er uitstekende koffie. De jachthaven ligt aan het einde van de fjord,… Lees meer: Valdemarsvik
  • Stockholm
    Op weg naar Stockholm maken we een stop bij het Löfstad Slott, een paar kilometer vanaf onze route ter hoogte van Nörköping. Dit Slott stamt uit de 17e eeuw en is een groot landhuis, een chateau zou het in Frankrijk zijn. Het Slott is in de onveranderde toestand van 1926 toen de laatste bewoner, Emelie… Lees meer: Stockholm
    We gaan met de metro naar de stad voor een dagje sightseeing Stockholm. Eigenlijk is het moeilijk om over “de stad” te bespreken want Stockholm strekt zich uit over 14 eilanden die met bruggen zijn verbonden. We concentreren ons op het oudste deel van Stockholm, Gamla Stan, op het eiland Stadsholmen maar we rijden één… Lees meer: Stockholm
  • Österfärnabo
    De overtocht van Zweden naar Finland (Umea – Vaasa) hebben we geboekt voor over 3 dagen. We willen in de ruim 500 kilometer die we nog naar de ferry moeten afleggen nog een aantal interessante plaatsen bezoeken. Een ervan is Uppsala. Oude universiteitsstad (de universiteit zelf is van 1470) met onder veel meer een kathedraal,… Lees meer: Österfärnabo
  • Sundsvall
    Laatste etappe op één na in Zweden, we rijden van Österfärnebo naar Sundsvall. We volgen eerst de rivier naar Gävle, waar de Dalälven in zee stroomt. Vanaf daar is de aangewezen route de E4. Op sommige plaatsen is dit een 4-baansweg met ongelijkvloerse kruisingen, maar meestal is het een “1+2″-weg met twee banen in een… Lees meer: Sundsvall
  • Umeå
    De weg van Sundsvall naar Umeå loopt voor het grootste deel vlak langs de oostkust van Zweden langs baaien en over uitstromende rivieren. Spectaculair groot is de Högakustenbron: de brug is 1800 meter lang, de masten waaraan de brug hangt zijn 180 meter hoog. Vanaf de plaats waar we even stoppen om een foto te… Lees meer: Umeå
  • Vaasa
    We steken over van Zweden naar Finland met een ferry van de Wasaline. Van de camping in Umeå naar de haven is het ongeveer 20 kilometer. Net als in het grootste deel van Zweden staan hier volop borden langs de kant om voor overstekende elanden te waarschuwen. Net als bij de herten of wilde zwijnen… Lees meer: Vaasa
  • Jämsänkoski
    Uiteindelijk willen we Finland via Helsinki en het veer naar Tallinn verlaten, maar voor die tijd proberen we wat van het land te zien, met name midden-Finland. Autowegen zullen we zoveel mogelijk mijden. Van Vaasa rijden we naar Jämsänkoski, midden tussen de meren van de Finse Merenvlakte. Sowieso verwachten  we wel wat van het landschap… Lees meer: Jämsänkoski
  • Tampere
    We gebruiken de hele dag om de afstand van Jämsänkoski naar Tampere te overbruggen. De kortste route in net 100 km, maar wij rijden op de Finse Merenvlakte langs de plaatsen waar we de mooiste landschappen vermoeden. We worden niet teleurgesteld. Dicht bij Jämsänkoski zien we omvangrijke bosbouwgebieden. De opzet van de  percelen verschilt nogal…. Lees meer: Tampere
    We blijven hier een nacht overstaan omdat we Tampere willen bezoeken. Tampere is de derde stad van Finland na Helsinki en Espoo, dat kan al gauw hier — 230.000 inwoners volstaat. Een jonge stad, pas vanaf eind 18e eeuw gebouwd, en net als een paar andere steden in Finland eerst gevormd aan een waterverbinding tussen… Lees meer: Tampere
  • Hamina
    Over drie dagen steken we over naar Tallinn. Voor we naar Helsinki gaan willen we nog wat buiten het stedelijk gebied blijven en rondkijken in de country side. Ons plan is te overnachten in Kotka, of beter gezegd in Hamina waar een camperplaats aan de haven is — nog een stukje oostelijker. Het is 50… Lees meer: Hamina
  • Helsinki
    Van Hamina naar Helsinki, onze laatste etappe in Finland, is het ruim 100 kilometer. We hebben ruim tijd om nog wat rond te kijken. De camperplaats bij de haven van Hamina is prima, met eenvoudige faciliteiten bij de jachthaven. We staan naast een gebouw dat in de vorige eeuw in gebruik was als Havenkantoor (Satamakonttori)… Lees meer: Helsinki
    Een paar honderd meter van de camping stappen we in de metro om Helsinki te bezoeken. Het is helaas niet zulk goed weer, zo nu en dan komt het met bakken uit de hemel, waardoor ook de foto’s wat aan de sombere kant zijn. Somberheid past wel bij deze dag, in heel Finland hangen de… Lees meer: Helsinki
  • Tallinn (Saue)
    Jaarlijks passeren er zeven miljoen reizigers de ferry terminals van Helsinki. vandaag voegen we ons daarbij. We varen met een veerboot van rederij Tallink van Helsinki naar Tallinn. Op zich is het deel van de haven waar een aantal ferries vertrekt makkelijk te vinden, maar ter plaatse is men aan een grote renovatie van de… Lees meer: Tallinn (Saue)
    Een dag van opruimen, schoonmaken, boodschappen doen en uitrusten… Op de camperplaats waar we zijn landen gelukkig ook wel eens andere gasten dan het standaard wit met striping. Het weer is afwisselend zonnig en (beetje) regen, maar de wolkenlucht is hier elk moment van de dag spectaculair.
    Met de fiets naar het station en met de trein naar Tallinn. Als je de dienstregeling goed interpreteert ben je binnen een half uur van camper in de oude binnenstad van Tallinn. Wij hadden gemakshalve de weekend-dienstregeling en de gewone samengenomen, daarom waren we 15 minuten te laat (of anderhalf uur te vroeg). De oude… Lees meer: Tallinn (Saue)
  • Pärnu
    Op weg naar Riga plannen we een tussenstop in Pärnu. Dat wordt ook de plaats voor het rendez-vous met Martijn en Patricia die op dit moment in Riga zijn en op weg naar het noorden. Het is maar een korte rit als je over de snelweg gaat, daarom zoeken wij de kust op. Allereerst bij… Lees meer: Pärnu
    Pärnu wordt ook wel de zomerhoofdstad van Estland genoemd. De stranden zijn groot en breed, en aan zee zijn luxe kuurhotels. We zijn er niet heen gegaan. Wel fietsen we langs de rivier over een uitstekend fietspad van onze camperplaats naar het stadje zelf. In het compacte centrum staat een van de mooiere Russisch-orthodoxe kerken… Lees meer: Pärnu
  • Riga
    Over de rit van Pärnu naar Riga valt niet veel te melden — de weg is uitstekend van kwaliteit maar nogal saai. Links en rechts hetzelfde landschap met bospercelen. Zelfs waar de weg dicht bij de zee komt verhindert meestal het bos dat je iets van de zee ziet.     Voor een kilometer of… Lees meer: Riga
    We nemen de fiets om Riga te bezoeken. Vanaf de camperplaats moet je dan eerst de rivier over, hoewel je van onze kant het beste zicht op de stad hebt. We komen er via een grote brug die ons qua vormgeving licht bekend voor komt. Riga is een grote stad waar bijzonder veel te zien… Lees meer: Riga
  • Siauliai
    We zijn op pad van Riga naar Vilnius maar besluiten een stop te maken in de verwachting dan met mooi(er) weer Vilnius te kunnen bekijken. We landen in Siauliai nadat we langs een tweetal highlights zijn gereden — het gaat om in hun omgeving geïsoleerde “trekpleisters”. Het eerste is een landhuis, een paleis, op het… Lees meer: Siauliai
  • Vilnius
    We rijden naar Vilnius, op deze reis de laatste grote Baltische stad die we bezoeken. Het is een paar honderd kilometer over prima wegen in een landschap dat ruimer oogt dan in de andere baltische landen — meer landbouw, minder bosbouw, langere horizons. Eenmaal geland op de camperplaats in Vilnius zoeken we, zoals meestal, nog… Lees meer: Vilnius
    We “doen” Vilnius vandaag. Niet al te ver van de camperplaats is de halte van de trolleybus die naar het centrum gaat. Wij hebben nog nooit in een trolleybus gezeten. Het is niet erg sensationeel, hier in Vilnius op onze lijn 16 zijn het oude, wat vieze, bussen. De eindhalte is bij het Centraal Station,… Lees meer: Vilnius
  • Nowinka
    Nowinka is onze eerste stop in Polen, het ligt niet ver van Suwalki in het merengebied. Op een toenemend aantal wegen in Polen moet tol betaald worden, met ons tonnage niet alleen op snelwegen. Heffing is elektronisch, we hebben net als in Oostenrijk een speciaal kastje nodig. Na veel vragen vinden we een Shell station… Lees meer: Nowinka
    Een dag lezen en genieten van het uitzicht, aan de rand van het meer.
  • Poznan
    Lange reis vandaag, we komen tegen negenen pas aan in Poznan. In de stromende regen. Morgen naar Berlijn, dat is een aanzienlijk korter stuk. De camperplaats is bij een hotel/motel, maar door het slechte weer zien we er niet veel van. De luchtfoto van hun site geeft een beeld, de camperplaats is aan de linkerkant…. Lees meer: Poznan
  • Berlijn
    Van Poznan rijden we naar Berlijn, we vinden een plaats op Wohnmobil-Oase-Berlin, een typische stadscamperplaats. We blijven een dag om het Museumsinsel te bezoeken. De laatste keer dat we in Berlijn waren — 2009, nog met de ms Bluebird — waren de 5 musea daar gesloten voor grootscheepse verbouwing. Nog blijkt lang niet alles gereed,… Lees meer: Berlijn
  • Brandenburg
    Een korte rit naar Brandenburg. We waren er twee keer eerder, met de ms Bluebird in 2009 en 2010. Beide keren konden we afmeren aan de kade van een zijtak van de Havel (de Brandenburger Niederhavel), vlak bij de Jahrtausendbrücke. De camperplaats waar we vandaag landen is bij een jachthaven die er destijds niet was…. Lees meer: Brandenburg
  • Minden
    Onze laatste avond van deze Op pad. We zijn geland in Minden, op een camperplaats aan de Weser, omdat het precies halverwege Brandenburg en De Bilt ligt. We kennen het in ander verband: vlak bij Minden ligt het Wasser-strassenkreuz waarbij het Mittellandkanal over de Weser gaat in een aquaduct van enkele honderden meters. Via een… Lees meer: Minden
  • De Bilt
    We zijn vroeg in de middag weer terug in De Bilt, vanuit Minden naar hier verder geen bijzonderheden. We hebben in bijna 6 weken de volgende rondtocht gemaakt: ***kaartje volgt