Orvieto 2e dag
De schaal van de bovenstad van Orvieto is prettig klein, zo’n 1.400 bij 700 meter.
Omdat de stad is gebouwd op een platform van vulkanische tufsteen, waren er diepe wellen nodig, putten die moesten garanderen dat de stad ook bij belegering over water zou kunnen beschikken. Tegenwoordig nog toegankelijk is de Pozzo di San Patrizio die zo’n 70 meter diep is. Er zijn waarschijnlijk meerdere putten geweest, en sowieso is er een ondergronds stelsel van gangen dat nog stamt uit de Etruskische tijd.
We maken wat foto’s van gebouwen in de stad, maar de spectaculairst is de kathedraal. Die bezoeken we en we maken er veel foto’s.
De bouw van de Duomo di Orvieto begon in 1290 en duurde tot 1591.
• De gevel is een meesterwerk van gotische architectuur, versierd met prachtige mozaïeken en beeldhouwwerken.
• Het interieur heeft een basiliekvorm met drie beuken, gescheiden door zuilen.
• De kathedraal werd gebouwd om het reliek van het “Wonder van Bolsena” te huisvesten. We waren 10 jaar geleden in Bolsena toen daar de 750e verjaardag van het wonder werd gevierd. Zie aldaar.
In de kathedraal vind je ook de Cappella Nuova (ook wel Cappella di San Brizio genoemd), in het rechter transept van de kerk.
• De kapel is beroemd om zijn fresco’s over het Laatste Oordeel, begonnen door Fra Angelico in 1447 en voltooid door Luca Signorelli tussen 1499 en 1502. ‘Nuova’ is nogal relatief.
• Signorelli’s fresco’s worden beschouwd als een hoogtepunt van de Renaissance-kunst.
Exterieur
Het front, de voorgevel, van de Duomo di Orvieto is beslist spectaculair, zeker bij zonnig weer als de mozaïeken en reliëfs het mooist uitkomen en je de detaillering goed kunt zien.
Interieur
Cappella Nuova
De wanden en plafonds van de kapel worden volledig bedekt door fresco’s met heldere kleuren en grote detaillering. Het thema – Het Laatste Oordeel – leent zich voor een spectaculaire uitvoering.
De belangrijkste scènes zijn:
• De prediking van de Antichrist
• De opstanding van de doden
• De hel
• Het paradijs
• Het einde van de wereld
Met foto’s is het bijna niet weer te geven, ook omdat Signorelli perspectivische technieken gebruikt, met trompe l’oeil effecten. Hieronder een poging voor een aantal van de scènes, klik vooral op de afbeeldingen om ze uit te vergroten. Onze favoriet is het orkestje van engelen (rechts op de eerste afbeelding).