Venetië 4e dag

We vervolgen ons bezoek aan de Biennale Arte 2022 in Arsenale. De voormalige touwslagerij van de Italiaanse marine is erg geschikt voor het exposeren van omvangrijke werken en installaties. Bij deze versie van de biennale is daar goed gebruik van gemaakt.

Hieronder een (beperkte) impressie van wat er te zien is, vooralsnog zonder veel toelichting. Uit de hele The Milk of Dreams blijkt dat de curator er goed in geslaagd is om fraai en interessant werk uit de hele wereld bij elkaar te brengen waarbij relevantie en urgentie juist komt uit de hoek van de niet-traditioneel-biennale landen. In Arsenale is dat goed te zien.

De eerste foto’s in het blok hierboven betreffen werk van Frantz Zepherin, een Haïtiaan. In zijn werk komen invloeden samen uit de Vodou religie, een mix van inheemse en rooms-katholieke godsdiensten. The Slave Ship Brooks is al uit 2007.

De eerste twee werken hierboven zijn van de kunstenaar Portia Zvavahera uit Zimbabwe: Captured Owls en Fallen People. Samen met Fallen Owls en Lifted vormen ze een serie waarin invloeden samenkomen uit de oorspronkelijk Zimbabwaanse animistische cultuur en haar eigen opvoeding in de evangelische pinkstergemeente.