Malbork

We kiezen de kortste weg van Szczecin naar Malbork, het voormalige Mariënburg. Een klein deel van de route gaat over snelwegen, zelfs met tol, maar we rijden in hoofdzaak over tweebaanswegen die ook door dorpen gaan. Zo zien we wel wat van Polen, al blijft het ook deze keer bij een doortocht naar Finland.

Het landschap onderweg lijkt op dat in Mecklenburg, uitgestrekte agrarische gebieden met kleine dorpjes. Hier zien we wel (kleine) boerderijen ‘los’ in het landschap. Naarmate we dichter in de buurt van Malbork (en Gdansk) komen wordt de omgeving welvarender.

We blijven wel een extra dag in Malbork om de stad, en natuurlijk het beroemde kasteel te bezoeken. En we nemen ons voor om een volgende keer uitgebreid Polen te verkennen, als enig doel van de reis.
De camperplaats die we hebben uitgezocht heet ‘Camping 197 “Nogat”‘. Onderdeel van een sportcomplex met stadion, hotel en huisjes. Nogat is ook de rivier waaraan de terreinen grenzen, een belangrijke bevaarbare rivier die Malbork met o.a. Elblag verbindt. Aan deze rivier ligt ook het kasteel. We willen dat morgen bezoeken.

Over tol gesproken… Net als Oostenrijk heeft Polen een systeem met een tolbadge (een kastje in ons geval) achter de voorruit waar een prepaid saldo wordt afgewaardeerd, elke keer dat je onder een elektronisch tolpoortje rijdt. Ons kastje van twee jaar geleden was natuurlijk al verlopen…
Een paar weken geleden heeft Polen op dit gebied een forse technologische stap voorwaarts gedaan. De kastjes worden afgeschaft, in plaats daarvan is er een app voor de smartphone. Voor buitenlanders is het prepaid principe onveranderd, je zet nu saldo in de app en via geofencing-achtige techniek wordt je saldo afgewaardeerd op het moment dat je een met tol belast traject rijdt. Geen poortjes nodig… Op de wegen met tolpleinen en slagbomen komen aparte rijstroken voor e-toll gebruikers die er gewoon kunnen doorrijden.
We hebben het geïnstalleerd en een en ander geregistreerd. Documenten e.d. geüpload. Je moet wel een aantal stappen afwerken, maar alle sites zijn in het Engels en werken foutloos. Privacy protocollen en tweestaps authenticatie worden in alle stappen gehanteerd. Ook het feitelijke gebruik werkt uitstekend, al hebben we nog geen tolpleinen gehad.
En aannemende dat op dit punt de Poolse overheid nog wel te vertrouwen is: er wordt niets getracked buiten je gebruik van tolwegen. Het helpt dat je de app, en daarmee de GPS-tracking, handmatig aan en uit moet zetten.