Venetië (4e dag)

Vandaag geen biennale maar we bezoeken nog wel een paar musea in Venetië: de Gallerie dell’Accademia en het Palazzo Fortuny
We maken vooral veel foto’s waarvan een selectie in twee collages hieronder te vinden is.

De Gallerie dell’Accademia was vroeger onderdeel van de Accademia di Belle Arti di Venezia, maar al lang van de staat. De Accademia zelf is midden 18e eeuw gesticht. In de Gallerie zelf vind je schilderkunst uit Venetië van voor de 19e eeuw. Er hangen werken van Titiaan, Veronese, Tintoretto, Giorgione, Gentile Bellini, Carpaccio en vele anderen.
We zien ook een schilderij van Hans Memling dat hier licht verdwaald lijkt te zijn. De reden voor de oorspronkelijke aankoop is dat het werd toegeschreven aan Antonella da Messina. Het schilderij (meestal aangeduid als Portret van een Jongeman voor een Landschap) past hier toch omdat Memling met zulke portretten met uitgewerkte landschappen op de achtergrond grote invloed op Italiaanse renaissanceschilders heeft gehad.

Als je klikt op een plaatje wordt deze schermgroot weergegeven en kom je gelijk in de slideshow. Bij de meeste afbeeldingen staat dan te lezen wie het gemaakt heeft en hoe het heet.

In het Palazzo Fortuny is een overzichtstentoonstelling van werk van vader en zoon Mariano Fortuny y Marsal (1838-1874) en Mariano Fortuny y Madrazo (1871-1949), van origine Spaanse kunstenaars en verzamelaars waarvan nu veel werk in Venetië is samengebracht ter gelegenheid van de 70e sterfdag van Mariano de jongere en de 58e Biennale. Het Palazzo is het gebouw waarin zoon Fortuny atelier en werkplaatsen had, een paar verdiepingen zijn ingericht om te laten zien hoe dat er destijds uitzag.

Omdat de Fortuny’s niet alleen schilderden, beeldhouwden, fotografeerden, maar ook tapijten en kleding ontwierpen, decors maakten voor opera’s en toneelstukken is de eerste indruk bij binnenkomst die van een uitdragerij. Niettemin is er allerlei moois te bekijken, de heren waren beslist veelzijdig in hun kunst.