Porto 2e dag

De chauffeur van onze bus op lijn 906 van Madalena naar Trindade rijdt alsof de duivel hem op de hielen zit. Tijdens ons bezoek aan Porto en op de terugreis komen we er achter dat ze hier allemaal zo rijden.
Trindade is een bus- en metrostation in het oude centrum van Porto, genoemd naar de Igreja Trindade. Het ligt naast de kerk en tegenover de Câmera Municipal. We gaan de kerk even binnen voor een foto, maar vinden er niet veel aan. Kerk en stadskantoor zijn beide nogal grijs en grimmig.

Niet heel Porto is zo grijs, zelfs niet met het donkere en regenachtige weer dat we hebben. We maken veel foto’s van opvallende gebouwen en uitzichten over de stad. In de collage hieronder zie je onder meer de door de blauwe tegels opvallende Ingreja dos Congregados en de Igreja dos Clérigos en de gelijknamige Torre. Die Torre is een landmark voor Porto, de toren is 75 meter hoog.

Op weg naar de kathedraal, de , van Porto komen we langs station São Bento. Prachtige stationshal met beeldvullende voorstellingen op azulejos (beschilderde tegels) in karakteristiek blauw-wit en bovenin ook in andere kleuren. Het station is in 1916 geopend.

Door naar de kathedraal die dichtbij het station is. Dit is weer wel een tamelijk grimmig gebouw.

De kathedraal zelf is interessant als je eenmaal binnen bent. Wij vinden de kloostergangen het mooist, ook deze zijn van voorstellingen op azujelos voorzien. Op twee verdiepingen. In de Capelo de São Vicente is een serie bijbelse voorstellingen te zien die zijn geschilderd op, en gesneden uit, houten panelen en daarna verguld zijn.

Door het uitzicht op het voorplein van de kathedraal beseffen we pas hoe hoog we hier boven de rivier zitten. We dalen af naar de rivier via een stelsel van trappen en steegjes dat naarmate we lager komen steeds meer het domein van cafeetjes en restaurants is.
We komen op een boulevardachtige promenade langs de Douro, op de plaats waar je ook een riviercruise kan doen met traditionele schepen (nou ja, in traditionele vorm gebouwd). Het is bijna letterlijk onder de zeer imposante Dom Luis I – brug. Deze brug is in 1886 gebouwd onder leiding van Teófilo Seyrig — het zal niet verbazen dat hij een leerling van Eiffel was. Trouwens, 600 meter verder achter een moderne verkeersbrug ligt de Dona Maria brug die bijna 10 jaar eerder, in 1877, gebouwd is onder leiding van Eiffel zelf. Voor de goede orde: de Eiffeltoren in Parijs is gebouwd tussen 1887 en 1889. Destijds dus gedeeltelijk proven technology, zo laten deze bruggen zien – het moet nog wel even rechtop gezet worden en blijven staan.

We lopen de Luis-brug over en zijn net op tijd om nog enigszins droog daar de bus terug te pakken.