Braemar

Het echte Schotse werk begint vandaag, we rijden naar Braemar. Het plaatsje ligt middenin de Cairngorms, een groot nationaal park met voor de UK hoge bergen.

We maken een korte omweg langs het Falkirk Wheel, een scheepslift. We hebben in Europa van een aantal scheepsliften gebruik gemaakt. In Belgie het Hellend vlak van Ronquières in het kanaal Charleroi-Brussel waar de waterbakken op wieltjes omhoog en omlaag gaan langs een schuine helling, in Duitsland twee recht op en neer gaande bakken in het Oder-Havelkanaal en in het Elbe Seitenkanal. Het principe is steeds dat er even zware bakken water (de sluiskolken) tegelijk op en neer gaan zodat de benodigde energie voor het gebruik minimaal is, de zwaartekracht doet de rest. Het te overbruggen hoogteverschil is groot: in de genoemde gevallen 68, 36 en 38 meter. Zo’n lift vervangt tientallen traditionele sluizen achter elkaar.

Deze “lift” bij Falkirk is roterend, maar gebruikt hetzelfde principe. Het hoogteverschil van 35 meter wordt overwonnen door twee sluiskolken die cardanisch (rechtblijvend) aan een gigantisch wiel zijn opgehangen 180 graden te roteren. Zie de foto’s.

De foto rechtsonder laat de toegang tot het Union Canal zien, linksonder de toegang via een schutsluis van het Forth and Clyde Canal naar het Wheel. Het Wheel zelf vervangt 11 sluizen. Het werd in 2002 opgeleverd, op een plaquette staat dat het een Milennium Project is. Eerlijk gezegd denken we dat het nut van de lift economisch gezien beperkt is, alleen de twee rondvaartboten van het project lijken er gebruik van te maken. Je kunt het ook als kunst beschouwen, het is in elk geval een bijzonder object.

De route naar Braemar voert ons het stedelijke gebied rond Edinburgh uit ten gunste van fraaie, steeds ruiger wordend landschap. De foto’s spreken voor zich.

De struikheide begint al in bloei te komen, straks zullen de hellingen er naar kleuren.