Orrefors

Op weg naar Stockholm (en noordelijker) voor de overtocht naar Finland gaan we naar het gebied dat bekend staat om zijn glasindustrie en de vele nog actieve glasblazerijen. Die zijn in dit gebied vanwege de overvloedige aanwezigheid van hout om te stoken en water om te koelen. Over het algemeen wordt Kosta aangeduid als de belangrijkste plaats op dit gebied maar we lezen ook dat daar erg toeristisch en commercieel is. Daarom rijden we iets verder, naar Orrefors. Daar is een camping aan een meer, in Zweden is er altijd wel een meer in de buurt, waar we in elk geval een geslaagde avond-foto maken.

We blijven hier een dag extra om per fiets de omgeving te verkennen en zo mogelijk wat van de glasbedrijvigheid te zien.

Op weg van Röstånga naar Orrefors zijn we via Kristianstad gereden. Tot circa 2000 was dit een garnizoenstad, doel waarvoor de stad begin 17e eeuw was gesticht door de toenmalige Deense koning Kristian. De vesting lag op de oostgrens van Skåne, destijds nog in Deens bezit. De verdediging was dus, ironisch genoeg, gericht tegen de Zweden. Een deel van de oorspronkelijke vestingswerken, bastions, is bewaard — het laat een stervorm zien zoals in NL in Willemstad (dat 20 jaar ouder is). Overigens is Kristianstad gebouwd door drie Nederlandse ingenieurs.
We maken een stop in Kristianstad en kunnen gemakkelijk parkeren op een voormalig kazerneterrein.

De belangrijkste bezienswaardigheid hier is de Heiliga Trefaldighetskyrka, oorspronkelijk in 1617-1628 gebouwd. Het orgel is zeer de moeite waard en de koorbanken zijn fraai en bijzonder versierd met houtsnijwerk (elke rij met een eigen afbeelding).

Zoals de meeste Zweedse steden is Kristianstad meermalen in grote delen door brand verwoest. Houtbouw! Daarom is de stadsbeeld voor het grootste deel eind 19e, begin 20e eeuw. We maken een paar foto’s.